onsdag 23 september 2009

Tillbaka till naturen


En sak som jag märkt sen jag börjat bloggar här på detta ställe, det är att det finns vansinnigt många vackra, fina, intressanta, duktiga inredningsbloggare här! Det är liksom här på detta bloggställe som alla samlas också! Själv bloggar jag även på Bloggspace (förrutom många många andra ställen - mera sporadiskt då! - förrutom på Bloggspace, där jag regelbundet skriver.)

Dessutom så märker jag att det är mycket "lantlig stil" och "fransk stil" på inredarna/bloggarna. Mycket vitt i hemmen, mycket sylta och safta, mycket handarbete. Mycket "återgå till naturen" känns det som. Vita och ljusrosa pelargoner (såna som man tänkt kommer att dö ut i den här generationen - minns ju min mormor - hon hade ju många såna blommor - men just dom blommorna tänker man att unga inte skulle vilja ha, men tydligen så har man fel), mycket rosor och spets. Man får lära sig nya begrepp och ord: vintage, glaskupor, lantligt och franskt, shabby shic (ursäkta stavningen!) ... och så många andra ord som jag inte nu på raken kommer på.

Men ett är då säkert - jag gillar att läsa dessa bloggar! Det känns "idyll" för mig, hemtrevnad, "pluttinuttigt" som är så skönt, men det är också så att jag känner av att jag själv "ligger i lä", jag gör inte lika mycket som dessa bloggare, jag menar då med syltning och saftning, äppelmos och päroninläggning och svampplockning.

Dessa bloggare älskar - precis som jag själv gör - ljus i massor och skapar en hemtrevnad - både inne och ute med detta, vilket jag också försöker göra och vilket jag bara love!!!!

Dessa bloggar andas hemtrevnad och idyll alltså, själv försöker jag skapa en annan sorts idyll i mitt hem - med helt andra färger. I mitt hem finns inget av detta lantliga eller shabby shicken, det finns ingen hemmagjord mos, sylt eller saft. Även om jag gillar att titta på dessa lantliga miljöer och hem, tycker det är så fint och vackert och mycket hemtrevligt, så är det inget som jag just nu i alla fall försöker skapa i mitt hem. Det är en helt annan stil. Men vem vet - om man fick börja på nytt med att inreda - så vete tusan om man inte också vore mera för denna inredningsstil.

Det är just inredningsbloggarna som gjorde att jag började blogga här!

Det är alltid så trevligt att "titta in" och hälsa på hos någon bloggare, kolla in deras hem och trädgård, få tips och råd, se deras pyntning och allt det där som vi kvinnor gillar! Så tack alla för att ni bjussar på er själv och erat hem!
Och det är väl ändå härligt att vi är olika och att inte alla har precis exakt likadant hemma!!!
Detta var en liten fundering bara om att vi verkar vilja "gå tillbaka till naturen", vi gillar gammalt och nött och stött, avskavda möbler, att ta reda på naturens bär och svampar och frukter, att få leva mera i det "gröna", att inreda våra hem med loppisprylar och från auktioner, där också gammalt och nytt får plats i hemmen och skapar det som vi kallar för idyll och hemtrevnad!
Det är ju så också att vi vill ha moderna och splitternya kök, men samtidigt vill vi ha en "gammaldags touch" och finish på detta köket, det skall vara lantligt och samtidigt som det är modernt - så skall det också se ut som gammalt. Vi värnar om att ha kvar kakelugnen i hus vi bygger om eller vedspisen - för allt detta ger extra mycket hemtrevnad!
Så gammalt och nytt, avskavt och omgjort, fyndat och ärvt - det är A och O i dagens inredningsstil.
Antingen denna lantliga stilen, shabby shic eller så ultramodernt med mycket krom, svart och vitt - det är sånt som "går hem" i inredningen!
Vilken stil har du???? Själv har jag en "egen stil".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack alla goa som skriver en kommentar till mig,
ni är så snälla och jag blir så glad.
Hoppas ni hälsar på mig igen snart.
♥Kram Nyckelpigan♥